Pages

Monday, July 5, 2010

idola ??


salam..

last week aku tertarik dgn tajuk yg di bincangkan dalam halaqah tv9.. ianya tentang ikon or idola. aku pon start pikir sape idola aku.dalam nisbah terdekat yg aku dapat fikir adalah ayah aku, yg mana dah byk bekorban utk kami sekeluarga. xsalah walau sapa pon idola korg.asal kan org tersebut byk memberi korg inspirasi n semangat. tapi start dari aku tgk halaqah mlm 2. aku mula terfikir mmg betul ape yg penceramah tu ckp. b4 aku hurai kn lebih lg..sape agak nya idola korg ?

halaqah mlm tu mmg byk membuka minda aku ke arah perspektif yg jauh berbeza yg aku patut pikir lama dulu. Rasulullah saw adalah calon yg paling layak utk kita semua umat islam. sedangkan org kafir sendiri pon mngaku yg rasulullah saw sendiri adlah manusia paling berkualiti dan berpengaruh sepanjang sejarah kehidupan manusia.

michael h.hart adalah seorang penulis yg telah mnghasilkn buku " from the 100, a ranking of the most influential person in history" dalam buku ni rasulullah sendiri di rank pertama manusia plg berpengaruh sepanjang sejarah kehidupan manusia. bayang kan penulis buku ni sendiri sorg kafir yg mane die seboleh2 xnk tempatkn rasulullah kat rank 1 tp die xmampu nk tolak rasulullah dr rank pertama sbb mmg xde manusia lain yg mampu tandingi kehebatan rasulullah. bertapa hebatnye rasul kesygn kita semua ni.

rasulullah berada di tempat pertama kerana sebab2 kehebatan beliau yg mana mampu menawan hati berjuta manusia meskipun beliau sudah lama meninggal kn kita semua..bertapa syg beliau kepada kita semua smpai mnyebut "ummati,ummati" kerana risaukn umat beliau selepas ketiadaannya nnt. tp kdg2 aku sedih coz ramai btul umat islam yg murtad, yg xpenah lsung hargai pengorbanan rasullulah saw, masa sambutan maulidul rasul lepak rumah, aku pon time kecik2 cm tu gak,g masjid time sambutam maulidul rasul tp xtau bertapa besar pengorbanan rasulullah pada diri aku,family aku, dan yg paling penting kat agama aku. selawat kita sedekahkn kepada junjungan besar Nabi Muhamad saw....

sedarlah wahai umat islam sekalian,bangun lah dari kelalaian yg mnyelubungi kita selama ini,sayangilah agama kita ini,lindungilah ia.sedarlah bahawa kita tinggal di dunia yg sementara.behenti lah membangga diri dgn kemewahan duniawi..pilihlah pemimpin yg benar,yang mampu membimbing kita,meskipun tidak sehebat rasulullah namun biarlah yg adil..

Gandhi,tokoh kemerdekaan india sendiri mngulas tentang buku micheal h.hart " saya sangat ingin mngetahui kehidupan seorang insan yg telah memenangi jutaan hati manusia,saya sangat yakin bahawa bukan pedang yg sebabkan Islam mendapat tempat di zaman hidupnya, semuanya atas sifat sederhana, rendah diri, prihatin pada janji,kasih sayang yg mendalam pada sahabat dan umat,berani, tidak takutkn sesiapa, dan kepercayaan yg mutlak terhadap tuhan beiau seta misi dalam cara sendiri" bayangkan bertapa indahnya rasulullah saw..

sekian sahaja.yg baik datang dr Allah swt,dan segala kelemahan dtg dari kelemahan aku sendiri...aku mntak maaf klu tersalah kata..sekian salam ....

No comments:

Post a Comment