Pages

Tuesday, November 30, 2010

alaah..xkan kene kat saye la..mesti kene kat org lain..

salam

kesihatan amat penting untuk kita semua..mcm yg kita semua tahu..kesihatan xmampu di beli.walau anda sekaya bill gates..kesihatan yg hakiki tidak mampu anda kecapi..mula lah timbul peribahasa mencegah lebih baik dari mngubati.zaman sekarang ni banyak betul penyakit2 yg berbahaya terjadi tanpa batasan usia. jgn ckp la xde remaja yg mati sebab pelbagai penyakit kronik.




try bace kisah ini..sudah berbulan bulan lamanya lelaki ini batuk. dahulu nya dia batuk berhari2 shj. kemudian batuknya akan hilang. tp skrng berbulan-bulan lamanye dia batuk. sudah puas dia berubat di byk tempat namun penyakit beliau masih tidak berubah. malah semakin teruk.nafas nya kini berbau amat busuk, lebih busuk dari bau bangkai. manakala gigi dia kuning dan berkarat. apabila dia membuka mulut gusi amat hitam dan berkarat. lalu lelaki ini menjilat bibirnya..merekah bagai terbakar dan kering bibirnya.

dan dia memandang ke arah kakinya.jari kakinya telah di jangkiti gangren. hitam dan busuk. hampir setiap hari kene berulang ke hospital. selain dari gangren dia juga di sahkan mnhidapi barah paru2. oleh sbb itulah nafas berbau amat busuk seperti bangkai dan kerap batuk.



doktor mengesahkan satu dr paru2nya sudah pun rosak dan perlu dibuang..selepas itu beberapa jari turut dipotong kalau tak di potong kuman akan merebak ke seluruh badan. nyawa pula yg akan bahaya. setelah di buang sebelah paru2 dan jarinya di potong .nyawa nya masih boleh bertahan. batuk sudah mula kurang tapi berita buruk lain pulak yg dtg. jantung dia pula tersumbat.

dia tidak mempunyai pilihan dan terpaksa operation dijlnkn keats jantungnya .selepas keluar dari hospital berkerusi roda. dia menangis. selama ini dia merasakan penyakit yg dihidapinya sekarang hanya akan terjadi kepada org lain.bukan perokok sepertinya.anak lelakinya terpaksa menolak beliau. dia merintih kepada anknya "jgn jadi seperti abah,tgk apa dah jadi pada abah.

No comments:

Post a Comment