Pages

Sunday, November 14, 2010

dosa wanita ketika solat jumaat


salam

mesti ramai yg heran dgn tajuk kali ni..yela mane xnye..wanita mne ade solat jumaat kn.. ape yg sy try tulis di sini da lame dah jadi kat sekeliling kita. isu nye adalah solat jumaat.. semua muslim tahu yg solat jumaat ni wajib kepada kaum lelaki. yg selagi dia berakal, baligh, islam,merdeka,bermastautin dan sihat. sy mnulis bkn kerana sy hendak mmberi tahu bahawa sy pergi solat...sy tulis kerana ingin mngigatkn saudara2 sy kat luar sane tu termasuk lah diri saya sendiri..bahawa bertapa pentingny solat jumaat.

dari ape yg sy lihat..lelaki yg selalu ponteng solat jumaat ni mmg dari dulu ramai..mmg xdapat di nafikn..tp yg menjadi pelik bila lelaki yg ponteng ni keluar rumah time solat jumaat. dorg g makan,mnum kat luar time saudara2 dorg yg lain tgh solat..

kes ni byk terjadi. n dari ape yg sy lihat sendiri di medan makan sek2 shah alam..time nk pg solat tu sy lalu medan tu..bukan main ramai lg lelaki kat sane wat2 rileks je..xkan la sume tu kaum bumiputra sabah serawak plak kn.dah mmg muke pure Melayu..

so kat mane silap nye wanita sampai dapat dosa ??

dosanya mase mereka bersama lelaki ini ketika solat jumaat, mereka yg tidak menasihati teman lelaki mereka, mereka yg lebih suke melihat taman lelaki mereka di samping mereka lebih dari di samping Allah swt.

tak rase malu ke org tgk korg berdua2 time solat jumaat. yang mnjadi persoalan.ke manakah hilangnya maruah ?? wat dosa tunjuk2 , xmalukah anda ??

wanita yg rela menemani lelaki yg tidak solat ini perlu sedar bahawa mereka sedang melakukan kesalahan yg berat. bersubahat dgn mereka yg tidak solat..nasihat lah sikit.agar mereka sedar tanggungjawap mereka.

sedih kan bila usia zaman semakin mnghampiri kiamat dan kita masih lalai dalam keindahan sementara dunia ni.sy bukan lah insan sempurna cuma ingin menasihati...selamat beramal



No comments:

Post a Comment