Pages

Sunday, February 20, 2011

Itu urusan dia dgn Allah SWT


Assalamualaikum...

ape khabar semua..hehe..semoga dalam kedaan yang sihat sejahtera hendaknya...sejak belajar kat Shah Alam hampir setahun setengah ni..macam2 orang dah yang telah saya temui..dan dalam banyak2 orang yang telah saya temui ini saya juz nk ceritakan tentang satu golongan yang saya rase xsepatutnya diperlakukan sebegitu..

golongan ini adalah golongan "Pengemis" . Definisi pengemis adalah orang yang meminta-minta. dan saya tidak menulis untuk mengutuk mahupun mengkritik bahawa sebilangan besar penduduk Shah Alam ini bersikap kurang sopan dalam menangani Pengemis. Masih ada lagi penduduk Shah Alam ini yang saya lihat bersimpati dengan nasib pengemis2 ini dengan menhulurkan sedikit derma ikhlas kepada mereka.


kita semua sedar kadang2 tu..pengemis2 ini adalah orang yang sama sejak 5 or 6 bulan yang lepas.seakan2 ianya merupakan pekerjaan tetap bagi mereka. so disebabkan itu ramai lah orang yang mula merasa geram dengan sang pengemis ini.



Secara jujurnya pada pendapat saya. mungkin benar mereka mengambil kesempatan diatas kelembutan hati kita semua dan menjadikan mengemis ini sebagai karier buat mereka dan mungkin juga benar mereka ini sememangnya meminta DERMA dan bukannya mengemis seperti yang kita semua fikirkan.


Dan secara jujurnya pada pendapat saya.sekiranya kita mampu dan mempunyai kehendak untuk melakukan ibadah , so sedekah kan lah duit anda..kita tidak tahu kebenaran yang terselindung.siapa kita hendak menghakimi mereka.sekiranya tidak mahu memberi apa2 pun tidak perlu sehingga melemparkan wajah angkuh apatah lagi meninggikan suara ketika berhadapan mereka melainkan mereka bersikap kurang sopan tehadap anda..

2 comments: