Pages

Tuesday, February 8, 2011

maaf




salam

sebelum ini saya pernah menulis tentang maaf dan meminta kemaafan..dan ini ada kaitan sedikit sebanyak dengan cerita tersebut..kaitan dimana bertapa pentingnya kemaafan di dalam Islam..cerita ini saya dengar daripada salah seorang ustaz saya di Universiti..

kisah ini diceritakan kepada sebilangan pelajar dan saya pasti ini memberi impak kepada kehidupan kami secara tidak langsung..kisah ini bermula apabila seorang lelaki di Padang Mahsyar kelak, setelah dihitung amalan dan segala dosa..lelaki ini tidak dapat memasuki Syurga.

begitu hampa dan kecewa lelaki tersebut. lantas lelaki tersebut bertanyakan kepada Malaikat. "wahai malaikat,mengapa saya tidak dapat menjadi salah seorang ahli syurga ??" kata lelaki tersebut..

lalu Malaikat menjawab "kamu layak untuk menjadi ahli syurga sekiranya lelaki ini meredhai kamu" lelaki tadi merasa hairan, siapakah lelaki yg dimaksudkan oleh malaikat itu.. lalu malaikat memanggil lelaki yang tidak meredhai itu bertemunya..

lalu lelaki itu bertanya "mengapakah anda tidak merdhai saya,apakah salah saya kepada anda.sekiranya ada saya mohon maaf" namun lelaki tersebut enggan memaafkan..lalu kemudian lelaki ini yg enggan memaafkan ini terpandang sebuah istana yg amat cantik didalam syurga..die melihatnya dari luar dan walaupun dari jauh keindahan istana itu tetap terserlah..lalu lelaki yg enggan memaafkan ini bertanya kepada malaikat.

"siapakah pemilik istana itu wahai malaikat ?" lalu malaikat menjawap "itu adalah istana buat kamu,sekiranya kamu memaafkan lelaki ini" lelaki itu pun terus memaafkan lelaki tadi dan akhirnya kedua2 lelaki ini dapat memasuki syurga yg menjadi idaman seluruh umat Islam.

morale of the story is memaafkan sesama manusia itu mungkin sukar dilakukan,namun disebalik segala kemaafan tersebut terselindung seribu hikmah yang hanya Allah SWT yg mngetahuinya..segal peringatan untuk tuan2 dan puan2 serta diri saya sendiri :)

p/s: gambar sekadar hiasan

3 comments:

  1. As salam.hehe.

    soklan aku kat entry senarai dosa2 besar x jawab lagi ne, da ad entry baru plak.hehe.

    jawab plis. keh3

    ReplyDelete
  2. gud info.. tq bro..

    Jangan lupe singgah n komen k.. :)

    New Entry "Suami penyayang.. "

    ReplyDelete