Pages

Monday, February 7, 2011

sebagaimana yang telah kita lakukan



salam

arini pergila ke kedai potostet nk kene potostet byk bende ni..terpandang kat wall kedai tu pasal dosa2 besar..dan lebih menakutkan ade 70 kesemuanya dosa2 besar yg disenaraikan..
bila saye teliti satu persatu rase mcm byk jek yg terbuat..masyallah..kadang2 kite xsedar pon yg kite buat perkara2 dalam list ini..

bse la kn..kite manusia lemah yg sentiasa bergelumang dgn dosa..bukan setakat anda je..penulis ni pon same gak..kdg2 terkasar dgn ibu n ayah dgn xsengaje..masyallah..lepas ni try la ubah diri ni sket..mari kite hayati list dosa2 besar dibawah ni..



1. Syirik
2. Membunuh Manusia
3. Sihir
4. Tinggal Sembahyang
5. Tidak Mengeluarkan Zakat
6. Tidak Berpuasa
7. Tidak Mengerjakan Haji Walaupun Berkemampuan

8. Derhaka Kepada Ibu Bapa
9. Memutuskan Silatulraham
10.Berzina
11.Homosex
12.Memakan Riba
13.Memakan Harta Anak Yatim
14.Mendustakan Allah S.W.T dan Rasul
15.Lari dari Medan Perang
16.Sombong



17.Saksi Palsu
18.Meminum Arak
19.Pemimpin Yang Penipu dan Kejam
20.Berjudi
21.Menuduh orang baik melakukan Zina
22.Menipu harta rampasan Perang
23.Mencuri
24.Merompak
25.Sumpah Palsu
26.Berlaku Zalim
27.Pemungut cukai yang Zalim
28.Makan dari kekayaan yang Haram
29.Bunuh Diri
30.Berbohong
31.Hakim yang Tidak adil
32.Rasuah
33.Wanita yang menyerupai Lelaki
34.Tidak Cemburu
35.Cina Buta
36.Tidak Suci Hadas kecil
37.RIAK Mempamerkan Diri
38.Ulamak Dunia (jahat)
39.Khianat
40.Mengungkit-Ungkit Pemberian
41.Mangingkari Takdir
42.Mencari Kesalahan Orang lain
43.Menabur Fitnah
44.Mengutuk Umat Islam
45.Mengingkari Janji
46.Percaya Kepada Sihir dan Nujum
47.Derhaka kepada Suami
48.Gambar pada Baju
49.Menamparkan pipi dan meratap jika terkena bala
50.Menggangu Orang lain
51.Berbuat Zalim terhadap yg lemah
52.Menggangu Tetangga
53.Menyakiti dan Memaki Orang Islam
54.Derhaka kepada Hamba Allah S.W.T dan menggangap dirinya baik
55.Melabuhkan Pakaian
56.Lelaki yang memakai Sutera dan Emas
57.Hamba Lari dari Tuan
58.Sembelihan Untuk Selain Dari Allah S.W.T
59.Menjadi Pak Sanggup
60.Berdebat dan Bermusuh
61.Enggan Memberi Kelebihan Air
62.Mengurangkan Timbangan
63.Merasa Aman Dari Kemurkaan Allah S.W.T
64.Putus Asa Dari Rahmat Allah S.W.T
65.Meninggalkan Sembahyang Berjemaah
66.Meninggalkan Sembahyang Jumaat
67.Menguragi Wasiat
68.Menipu
69.Mengintip Rahsia dan Membuka Rahsia Orang Lain
70.Mencela Nabi dan Sahabat


semoga ini menjadi peringatan untuk kite semua yer..berusaha ke arah kebaikan xsalah kan..berusaha lebih baik dari melihat dan hanya tahu mengkritik..selamat beramal :)

4 comments:

  1. As salam. wah2 3 entry ari ne.hehe. nak tnya ne, apa maksud yang tiga ne? kenapa kategori dosa besar kiko?

    34.Tidak Cemburu
    35.Cina Buta
    55.Melabuhkan Pakaian

    ReplyDelete
  2. dgn no 48 sekali...nk explaination blh?

    ReplyDelete
  3. sorry hanif aku cari jawapan ko..haha..tu lmbat sket

    tidak cemburu pengatakan bahawa tidak cemburu sekiranya orang melakukan kebaikan..

    cemburu buta sehingga kan timbul pertelingkahan dan pepecahan dalam institusi keluarga contohnya..sehingga bercerai berai or sehingga berbunuhan walaupun kita sedia tahu yg bercerai berai ni adalah perkara halal yg paling Allah SWT benci..ini dari pendapat aku la...wallahualam

    melabuhkan pakaian pulak aku still search jawapan..dah tau nnt aku info k...

    ReplyDelete
  4. nazihah: gambar pada pakaian ni kan ada pendapat mngatakan haram pakai pakaian bergambar ketika solat..contohnya baju yg mmpunyai gambar2 kurang sopan seperti lambang tengkorak or apa2 yg tidak sesuai untuk solat..ini bukan ape sekiranya baju yg kita pakai tu mmpunyai gambar di bahagian belakang..ia mgkin akan mmbuat orang lain yg solat di saf belakang berasa terganggu dan solatnye mgkin tidak khusyuk..wallahualam

    ReplyDelete