Pages

Friday, April 22, 2011

peace dalam diri yang sebenarnya !

Assalamualaikum wbt...

baru2 ini saya ade menyertai Usrah di UiTM..ajakan daripada sahabat. thanks to sahabat kerana menjemput saya sama2 dalam usrah ini.ape yang saya ingin kongsikan disini adalah apa yang saya perolehi daripada usrah pada hari tersebut..

pada hari tersebut saya dan rakan2 usrah yang lain diminta untuk membaca 2ayat setiap seorang daripada surah Ar-Ra'ad..sehingga ke ayat yang ke 28 , kami diminta memberikan pendapat tentang ayat tersebut.ini ini amat mendalam maknanya.maksud ayat tersebut :

(iaitu) orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati Allah.ingatlah hanya dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenteram surah Ar-Ra'ad ayat 28
daripada ayat ini saya dapat menyimpulkan bahawa sekiranya kita merasakan hati dan pemikiran kita terganggu dan tidak tenteram maka tingkatkan keingatan dan ketaqwaan kepada Allah SWT.

sebagai manusia biasa tidak lari daripada masalah dan perbagai cabaran dalam kehifupan seharian.namun perbagai cara telah saya lakukan untuk menghilangkan stress tersebut seperti mendengar lagu bersukan namun tidak betul2 tenteram..maka suatu ketiaka ketika terlalu stress..saye mngambil wuduk dan membaca Al-Quran..selepas itu..hati dan pemikiran saya betul2 tenteram dan aman..



bukan niat mahu menunjuk2 bahawa saya membaca Al-Quran..tidak sama sekali namun ape yang saya ingin kongsikan disini adalah Al-Quran ini kitab yang terpelihara sehingga hari kiamat.dan segala isi kandungannya tidak pernah tersalah sama sekali..semuanya benar belaka..ketenangan jiwa dan fikiran hanyalah dengan cara mengingatinya..oleh itu saya menyarankan kepada anda semua.bacalah Al-Quran yang anda ada.

orang kafir sendiri pun mengkaji Al-Quran apakah kita ini sendiri seorang Muslim tidak mahu membacanya langsung..semoga ini menjadi pengajaran kepada anda terutam diri saya sendiri..selamat beramal :)

2 comments: