Pages

Monday, May 23, 2011

cerai berai ni bukan budaya kita




Assalamualaikum

macam yg anda baca.kes cerai berai kat dalam Malaysia ni da mcm perkara biasa da. tgk artist2 ni sume kahwin nak grand2..kat hotel ni. kat pwtc berpuluh2 ribu habis tp kehidupan berumah tangga tu xkekal..kesian kdg2 dgr kes bercerai berai ni.. ni jer yg buat saye fobia sket pasal kahwin2 ni..xtau la mcm mane leh ade kawan2 yg excited nk kawin sgt hoho...

cerai berai ni adalah perkara Halal yg paling dimurkai oleh Allah SWT.semoga perkahwinan yg bakal ditempuh oleh pasangan2 diluar sana akan diberkati oleh Allah SWT dan tidak seperti artist2 kita ni.dah mcm budaya Hollywood dah bila kahwin xsampai setahun dua bercerai berai..MasyaAllah..



bagi sesiapa yg berkemampuan perkahwinan itu perkara digalakkan. ade sepotong hadis Rasulullah SAW yang menyuruh umat Islam berkahwin supaya menundukkan nafsu

Dari Abdullah r.a katanya:”Rasulullah s.a.w bersabda:”Hai para pemuda! Sesiapa di antara kamu yang telah sanggup memikul tanggungjawab berumahtangga, maka kahwinlah! Kerana perkahwinan itu dapat menundukkan mata dan kemaluan (dari dosa). Siapa yang belum sanggup, hendaklah dia berpuasa kerana puasa itu dapat menundukkan nafsu berahi.”
(Muslim)

semoga perkahwinan yang bakal kita bina suatu hari nanti terhindar daripada gejala bercerai berai ni..InsyaAllah :D

2 comments:

  1. Ini yang dikatakan akhir zaman... hope kita2 yang belum berkahwin ini akan berkahwin dan sehingga dapat dipertemukan dengan pasangan masing2 sehingga ke syurga...

    ReplyDelete
  2. insyaAllah saudara..mudah mudahan :D

    ReplyDelete