Pages

Thursday, December 23, 2010

senyum seindah suria


SALAM

Pagi tadi lepas subuh siap nk hantar ibu pg keje.sebelum sampai tmpt keje ibu singgah beli kuih n nasik lemak utk adik kat umah yg tgh lena tido..sampai kt gerai nasik lemak 2.muka peniaga tu masam jek..ade 2 org kat situ.. n dua2 masam..ade problem agaknye. tp pagi yang indah bermula dengan senyuman. kadang2 biar kite byk masalah pun, tp bile senyum rse cm kurang sket masalah tu..

ni ade 15 fakta menarik tentang senyum

1. Para saintis mendapati senyum dan ketawa merupakan satu senaman berbentuk jogging dalaman di mana dapat merangsang seluruh tubuh dan ma

mpu memberi manfaat berguna kepada sistem saraf otak dan juga hormon-hormon.

2. Pengkaji dan pengamal barat percaya dengan memulakan hari dengan senyuman bukan sahaja berupaya menceriakan hidup anda tetapi memberi banyak kebaikan kepada kesihatan. Apabila kita tersenyum, badan turut 'tersenyum' dan menganggap kita gembira. Kajian menunjukkan senyuman memperlahankan aliran darah yang melalui sinus ke otak.

3. Apabila darah yang 'sudah sejuk' ini sampai ke hipotalamus (bahagian yang mengawal suhu badan dan emosi) ia menghasilkan kesan 'gembira'. Selain itu, apabila kita tersenyum, kita hanya menggunakan 17 otot muka berbanding 43 ketika mengerutkan dahi.

4. Senyuman bukan sekadar reaksi gerak muka, tetapi turut mempunyai kaitan dengan penghasilan endorphin dalam otak yang mengurangkan kesakitan fizikal dan emosi menjadikan seseorang itu rasa lebih selesa dengan diri sendiri.





5. Kajian menunjukkan individu yang ketawa 100 kali dalam tempoh 24 jam mendapat manfaat kardiovaskular sama seperti bersenam 10 minit. Hal ini terjadi kerana apabila kita ketawa, tekanan darah dan kadar degupan jantung meningkat. Kemudian kedua-dua kadar ini akan turun iaitu lebih rendah daripada paras sebelum anda ketawa.





6. Anda juga perlu sedar bahawa kanak-kanak lebih banyak ketawa dari orang dewasa. Kanak-kanak berumur antara empat hingga enam tahun ketawa 400 kali sehari berbanding hanya 15 kali sehari di kalangan orang dewasa. Justeru, tidak hairan jika orang dewasa lebih mudah diserang penyakit serta mengalami masalah tekanan dan kemurungan.

7. Kajian yang dibuat oleh sekumpulan saintis dari Universiti Pusat Perubatan California menjelaskan terdapat dua jenis 'stress' iaitu stress yang baik dan stress yang tidak baik. Senyum dan ketawa dikategorikan sebagai stress yang baik. Stress yang tidak baik akan memberi tekanan kepada sistem ketahanan badan.



8. Dalam kajian di atas, dua kumpulan orang dewasa telah digunakan sebagai eksperimen. Kumpulan pertama dipertontonkan cerita-cerita lucu manakala kumpulan kedua diletakkan disebuah bilik tanpa berbuat apa-apa.
Sampel darah diambil 10 minit sebelum dan selepas kajian dibuat. Dari keputusan sampel darah tersebut, kumpulan pertama didapati peningkatan hormon semakin baik seperti hormon 'endorphins' dan hormon 'neurotransmitters' dan penurunan tahap hormon stress 'cortisol' dan 'adrenaline' .






9. Ketika kita ketawa, sel pembunuh tumor dan virus semulajadi dalam badan akan bertambah selaras dengan pertambahan Gamma-inteferon (protein melawan penyakit), sel T (yang penting untuk sistem pertahanan badan) dan sel B (yang menghasilkan antibodi melawan penyakit).



10. Senyuman juga mampu merendahkan tekanan darah, menambah kemasukan oksigen dalam darah dan ini secara tidak langsung merangsang proses penyembuhan. Banyak kajian terbukti bahawa tekanan emosi seperti kemurungan, kemarahan atau keresahan mempunyai kaitan dengan sakit jantung.

11. Senyuman yang diakhiri dengan ketawa mengaktifkan kimia badan dan secara tidak langsung merendahkan risiko penyakit jantung, tekanan darah tinggi, strok, atritis dan ulser. Pusat Perubatan Universiti Maryland menjalankan kajian ke atas 300 responden dan mendapati 40 peratus orang yang mengidap penyakit jantung kurang ketawa berbanding orang yang sihat.

12. Senyuman dan ketawa antara senaman yang baik kerana ia membabitkan diafragma, abdomen, sistem pernafasan, muka, kaki dan otot belakang badan. Ketawa 'mengurut' organ dalam abdomen dan menguatkan otot abdomen, merangsang kedua-dua belah otak dan meningkatkan keupayaan untuk belajar. Ia melegakan ketegangan otot dan tekanan psikologi; membuatkan otak lebih peka serta bersedia menerima maklumat baru.

13. Ketawa juga dikatakan mampu memperbaiki fungsi usus, sekali gus meningkatkan pencernaan dan penyerapan nutrient dalam badan. Ada juga yang percaya ketawa boleh membakar kalori seperti kita bersenam beberapa minit.




14. Selain memberi pelbagai kebaikan kepada tubuh, dalam ajaran Islam sendiri mengatakan senyum itu satu sedekah. Senyum mampu menjadipenawar pada penyakit rohani yang kronik. Senyum tidak perlu modal, cuma sekelumit rasa ikhlas yang bisa memaniskan senyuman itu. Senyuman yang dilemparkan mampu menyerikan hari insan lain. Mungkin juga mampu menyejukkan hati yang sedang marah atau mampu juga untuk memulakan sesebuah ikatan.

15. Pujangga menyebut :

"
Senyum itu kelopak. Ketawa itu bunga yang sempurna kembangnya". Jadi rakan taulan sekalian, jangan lupa untuk senyum, sekerat atau meleret tak kisah lah jangan senyum sinis dah lah tu tak baik tau dan kalau ketawa tu jangan keterlaluan plak cukup sekedar nya sahaja ok.

Sumber - majalah MIDI

Thursday, December 16, 2010

sahabat




salam

kawan baik adalah orang yang tiada kaitan dengan anda yang mengambil berat tentang anda, menyokong keputusan anda, sentiasa berada di kala sukar mahupun susah. dan kawan baik adalah seorang yang memahami anda. pernah kah anda memiliki sahabat baik ??

Rasulullah SAW sendiri memiliki sahabat dan kwn baik yang sanggup berjuang bersama baginda. kita tidak perlu mengharapkan sesuatu seperti sahabat baginda. kita tidak akan mampu tetapi cukuplah sekadar sahabat yang memahami,dan menyokong kita. honestly sepanjang hidup saya tidak pernah ada sahabat baik..tetapi sahabat yang sentiasa menyokong dan sahabat untuk mendegar masalah tu always ade..alhamdulillah...

pernah ada orang cakap yang sahabat ni seperti lilin yang membakar diri umtuk menerangi sahabat2nya yang lain. as long kita hidup sebagai manusia kita perlukan sahabat dan kawan.

tapi sahabat macam mane yg kita perlukan ??

we have to admit yang kawan memainkan peranan penting dalam kejayaan hidup seseorang. kalau sekiranya sejak kecil kita berkawan dengan perompak, pencuri, lame kelamaan kita juga akan mengikuti jejak langkah dorang biarpun pada awalnya kita xmahu berkelakuan sedemikian. sebab itu sejak kecil kita di ajar oleh ibu bapa kita supaya mencari sahabat yang baik, sebab itu ibu bapa kita akan bertnyakan kepada kita. dengan siapa kita keluar, dengan siapa kita bermain..namun pada saat itu kita terlalu kecil untuk mengerti apa yang dimaksudkan oleh kedua ibu bapa kita. dan yang ada dalam fikiran kita, ibu dan ayah hanya mengongkong kehidupan kita.



sebab itu kita harus mencari sahabat yang baik, sahabat yang memikirkan kebaikan untuk sahabatnya yang lain.apa yang amat dikesali apabila kita mempunyai sahabat dan kawan yang mudah lupa diri..ini bukanlah kritikan yang tidak berasas !!

ramai kawan2 saya mengadu perkara yang sama. bila sudah berjaya masuk ke universiti dah lupa sahabat di kampung. sedangkan rumah tidaklah begitu jauh sesama kawan. ada juga sahabat yang kononya sudah bekerja dan sentiasa sibuk. kita kena ingat bahawa rezeki yang Allah SWT beri itu bukan lah untuk dikejar kesemuanya...takkan habis rezeki kat muka bumi ni sampai dah lupa diri. kawan ajak berjumpa takde mase untuk membalas panggilan mahupun mesej..jangan nak bohong la xde masa nk reply mesej..kami pun pernah bekerja seperti anda..



bila susah baru lah ingat kawan2 lama.sebab nk pinjam duit or nk mintak tolong.xpe lah semoga mereka berubah menjadi kawan yg lebih baik begitu juga kepada diri saya dan semua pembaca di luar sana. untuk memiliki sahabat yang betul2 memahami diri kita..kita harus memahami sahabat kita. menerima perangai mereka. kadang kala sesetengan perangai itu memang sukar untuk dibuang..contoh ?? seperti kuat kentut..hehe..cakap besar or cakap xserupa bikin..bau badan busuk,kuat kentut n ade jugak yang cerita pasal perempuan je..n mcm2 la lg contoh..hehe tapi bila difikir2kan balik sempurna kah kita untuk menghukum mereka di atas perkara dan perangai buruk mereka.

ade orang mengatakan dalam berkawan ni jangan kita menghukum seseorang dengan perangai buruk mereka sahaja. fikirkan jugak perangai baik mereka dan saya pasti sesetengah tu banyak baik daripada buruk.selagi mampu ditegur kita tegur atas kebaikan bersama.semoga anda dan sahabat anda dalam kedaaan baik2 sahaja hendaknya..aminnn =)

Monday, December 13, 2010

jiran yg baik =)

salam

baru2 ni 1of my fren jemput g kenduri tahlil arwah ayah die. so lepas plan dgn kwn2 yg lain kami pun bertolak lepas isyak. sampai2 je kat rumah kwn sy ni..tahlil da start..so masuk umah duk kat penjuru umah tu n join bace same. dalam suara2 bacaan doa n tahlil 2 terdengar bunyi cam xberape sesuai je dgn tahlil tu.

tp xbape jelas. so bile teliti betol2 rupenye ade org pasang lagu..n dtgnye dari rumah sebelah. ai !! rumah sebelah wat kenduri tahlil, jiran sebelah pasang lagu kuat2.lagu genre dangdut ala2 poco-poco gak la..

heran kan..manusia skng ni..xde rase hormat, xde rase tanggungjawab. klu nk berpesta or ape pun tggu la next day ke..

Thursday, December 9, 2010

Some men...

because he thought it was good sport,

because some men aren't looking for anything logical

like money,

they cant be bought, bullied , reasoned,

or negotiated with,

because...

"SOME MEN JUST WANT TO WATCH THE WORLD BURN"

Tuesday, December 7, 2010

baca,faham dan fikir

Semenjak kalah dalam perang salib terakhir, iaitu dalam pemerintahan King entah apa nama ke 6 yang terakhir. Sebelum dia mati, dia telah berwasiat dan wasiatnya ada ditulis dengan emas di London . Dia berkata: 'Kepada semua pemimpim-pemimpin Kristian, kita hari ini telah melakukan kesilapan besar, kita berperang dengan tentera Islam dengan pedang, bukan berperang dengan akidah yang ada pada mereka. Sebab tu Islam menang walaupun 30 ribu tentera mereka dengan 300 ribu tentera kita, merekatetap menang sebab mereka (orang Islam) berperang kerana nak mati. Kita perang untuk hidup. Oleh itu, hendaklah kita tukar strategi. Melancarkan peperangan ideologi, fahaman dan budaya keatas orang Islam.'

Wasiatnya berjaya dilaksanakan setelah King tu mati, 1492, kerajaan Islam Andalusia yang paling agung pada masa itu tumbang di tangan Kristian. 1511 kerajaan Islam Melaka tumbang, tak lama lepas tu, tumbang kerajaan Islam Pattani . Tak lama selepas tu, tumbang kerajaan Islam Kedah . Tak lama lepas tu,tumbang kerajaan Islam Mindanao ..Lepas tu kerajaan Islam Acheh ... semuanya satu demi satu..



Macamana benda ni boleh terjadi?

Sebab gerakan Kristian berdasarkan kepada 3G. GOSPEL,GOAL, GLORY . Pertama kitab dia, kedua kekayaan kita, ketiga menang terhadap Islam. Kalau kita tengok sejarah, Alfonso De Albuqueque bukan datang ke Tanah Melayu bawa tukang masak sebab nak rempah kari kita. Dia bukan makan kari, di a datang bawa mubaligh Kristian Francis Xavier (kalau saya tak silap eja), sebab nak sebarkan ajaran Kristian.

Bagaimana cara dia sebarkan Kristian nih?

Orang kita panggil, gerakan halus.Dia panggil semua mubaligh Kristian yang nak datang ke Asia ni. Dia guna kaedah 'garam dan ragi'. Garam sebagai perasa, ragi untuk penapaian. Contohnya ubi kayu. Waktu siang asalnya ubi kayu kita letak ragi, esoknya masih lagi bentuk ubi kayu tapi sebenarnya tapai. maksudnya, dia kekalkan orang Melayu dengan identiti Islam. Hakikatnyakehidupan kita bukan cara Islam lagi . Cara inilah yang Rasulullah SAW kata macam kepingan hitam di malam gelita. Inilah yang Imam Ghazali kata macam semut hitam atas batu hitam di malam gelita tu.

Pertama, melalui sistem pendidikan. Di Malaysia, macam-macam sekolah dengan nama mubaligh Kristian. Convent itu, Saint ini. Menurut satu petikan seorang mubaligh Kristian pada masa itu yang ditulis semula oleh George Peters dalam sebuah buku tahun 40an. Kepada mubaligh-mubaligh Kristian yang nak datang ke negara kita, berkaitan pendekatan garam dan ragi'. Pendekatan seperti ini tidak memerlukan seorang Muslim Melayu berkenaan meninggalkan system kemasyarakatan yang dituntut oleh agamanya. Sebaliknya orang tersebut hendaklah digalakkan terus tinggal dalam masyarakatnya. Justeru itu, ragi tetap ujud dalam keutuhannya. Dia akan menjadi bagaikan sebuah lampu (Kristian) yang diletakkan dalam gelap. Penyebaran agama Kristian nanti akan terserlah dalam sifat kerohanian, bukannya organisasi. Dirasa kesegarannya, bukan bersikap kalam. Dinamik dan etikal, bukan bersifat formalistik.



Pendekatan begini telah memperlihatkan kebaikannya. Lantaran ia tidak menganjurkan ahli Melayu tadi menjadi ahli baru Kristian yang formal, menyendiri terpisah dari masyarakatnya. Sebaliknya ia memberi laluan agar dapat dimasukkan semangat dan ajaran Jesus bagaikan sebutir ragi yang bertindak dengan proses penapaiannya ke atas seluruh masyarakat Melayu seluruhnya.

Ajaran Kristian akan bertindak melahirkan revolusi , justeru itu nanti,dapatlah dikatakan bahawa kita nanti akan memperolehi satu Kristian muslim Melayu tempatan yang mencerminkan Kristian muslim Melayu sejati.. 'Sebenarnya dia ingin. Akan datang suatu masa nanti, orang Melayu sendiri tanpa dipaksa-paksa akan buat revolusi untuk menjadi Kristian. Cara kebajikan pulak... Hari ni sapa tak kenal kelab rotary yang cuci buah pinggang,kelab lion, bulan sabit merah, Saint John's Ambulans, sapa tak kenal palang merah. Mereka masuk dengan cara menghidupkan sekularisme. Sekularisma adalah satu cara mengasingkan agama daripada kehidupan. Itulah kita hari ni mengasingkan Islam daripada kehidupan dunia. Cara lain adalah dengan menghidupkan maksiat. Kita kena ambil tindakan samada dengan tangan, dengan mulut, atau paling lemah sekali, dengan hati.

Bangun malam buat sembahyang hajat agar kita semua diselamatkan dari fitnah besar ini. Paling kurang pun, fowardkan artikel ni kepada saudara kita yang lain yang tak tahu menahu tu. Kita kena peka. Ini semua tanggung jawab kita semua.

ujian untuk kamu semua !!


Salam

Ape khabar semua pembaca sekalian..harap2 anda sekeluarga sihat2 belaka hendaknya.. apa yg hendak sy cerita kn ini sudah pasti anda tahu dan pernah baca ketika kecil.cerita yg amt menarik,tetapi apa yg ingin saya perkatakn adalah moral value dlm cerita ini.

Ada tiga lelaki Bani Israel sudah lama menghidap penyakit sopak,buta dan botak. Allah SWT mahu mguji mereka dgn mengutuskan malaikat menyerupai seorang manusia kepada mereka. Malaikat itu pun bertemu dgn lelaki pertama yg berpenyakit sopak lalu berkata “apakah yg plg kamu suka ?” jawab lelaki itu “saya suka kulit cantik dan bersih, saya suka sekiranya sekiranya penyakit sopak yg menjijikkan ini sembuh” . Lalu malaikat menyapu kulit lelaki tersebut dan terus sembuh serta merta. Kulit yg hodoh menjadi cantik dan sungguh bersih.malaikat bertanya lg. “apakah yg paling kamu suka ?” lalu lelaki tersebut menjawab “unta” lalu seekor unta yg sedang bunting diberikan kepadanya. Lalu malaikat tersebut berkata “semoga Allah SWT memberkatimu pada lembu ini”

Selepas itu malaikat bertemu pula dgn lelaki yg botal dan bertanya “apakah yg paling kamu suka” dan lelaki botak tersebut berkata “rambut yg cantik,saya amat suka sekiranya rambut yg gugur ini sembuh” . malaikat menyapu kepala lelaki itu dan penyakitnya sembuh serta merta dan rambutnya tumbuh cantik dan lebat. Malaikat bertanya lg “apakah harta yg paling kamu suka?” lelaki itu pun berkata”lembu” lalu seekor lembu yg bunting di berikan kepadanya dan berkata “semoga Allah SWT memberkati anda pada lembu ini”

Selepas itu malaikat tersebut berjumpa lelaki ke-3 yg botak dan bertanya apakah yg paling disukai? Lalu jawapnya “saya suka sekiranya Allah mengembalikan penglihatan saya dan saya dapat melihat manusia dan alam ini!” lalu Allah menegembalikan penglihatan lelaki itu.malaikat bertanya lg apakah harta yg plg disukainya ? jawapnya: “kambing” lalu 2 ekor kambing, jantan dan betina diberikan kepadanya.kemudian kambing betina itu melahirkn anak dan terus membiak.

Lelaki pertama mmpunyai satu lembah yg dipenuhi unta, lelaki ke2 mmpunyai satu lembah yg dipenuhi lembu dan lelaki ke3 mmpunyai satu lembah dipenuhi kambing. Yg semuanya tidak terkira byknya.

Setelah sekian lama, malaikat td diutuskn Allah SWT utk berjumpa lelaki2 tersebut . semasa bertemu lelaki pertama malaikat itu menyerupai seorang yg berpenyakit sopak. Lalu malaikat berkata “bekalan saya sudah habis bg meneruskan perjalanan. Saya tiada tempat meminta pertolongan selain Allah SWT utk meneruskan perjalanan utk sampai ke tempat yg dituju. Demi tuhan yg telah mgurniakn kpd tuan kulit yg cantik dan bersih serta harta, saya perlukan seekor unta!”


Lalu lelaki itu berkata “saya mmpunyai tggungan yg byk. Saya tidak memiliki harta yg lebih” lalu malaikat berkata bukankah kamu dahulu mnghidap penyakit sopak dan di pandang kotor oleh masyarakat ? bukankah dahulu kamu fakir, lalu Allah SWT mngurniakan harta yg byk dgn satu lembah unta.”

Lalu lelaki itu berkata “saya mewarisi semua harta ini dr ayah dan datuk saya” malaikat itu berkata lg “apabila kamu berbohong Allah SWT akan mgembalikan kamu ke keadaan asal kamu.”

Kemudian malaikat bertemu dgn lelaki ke2 yg pernah ditimpa pnyakit botak. Malaikat menyerupai seorang botak.malaikat itu meminta sebagaimana seekor lembu . lelaki itu juga menjawap ia mewarisi semua kekayaan beliau dr nenek moyangnya. Dan malaikat mmberikan amaran atas kebohongan lelaki tersebut.

Seterusnya malaikat bertemu lelaki ke3 yg dahulunya buta.dan malaikat dtg dan mnyerupai seorang lelaki yg buta. Dan berkata “saya ini seorang miskin dan dalam perjalanan. Demi tuhan yg telah mngembalikan penglihatan tuan, saya perlukan seekor kambing!” lalu lelaki tersebut menjawap “benar dahulu saya seorang buta, lalu Allah telah memberikan kembali penglihatan saya.terpulanglah kepada tuan hamba,ambillah sebyk mana yg tuan hamba mahu . demi Allah,saya tidak akn menuntut kembali apa yg telah tuan hamba ambil.saya lakukan ini kerana Allah SWT.

Lalu malaikat itu berkata, “jagalah semua harta kamu dan segala ternakan kamu ini.sebenarnya kamu semua sedang diuji oleh Allah SWT dgn segala kenikmatan dunia ini.sesungguhnya Allah SWT meredhai kamu sekiranya kamu redha dgn Allah SWT. Sebaliknya Allah SWT amat murka dan melaknat kedua2 sahabat kamu itu kerana tidak bersyukur dgn nikmat Allah SWT.

Dari kisah di atas kita dpt pgjaran bahawa hidup kita ini sentiasa penuh dgn ujian.adakah kita redha dgn segala apa yg kita miliki ? sudah ada rumah teres mahukan pula rumah banglo, sudah ada moto kapcai mahukan pula moto superbike. Kita masih belum bersyukur dgn apa yg kita miliki sekirany diri di kawal nafsu..segala perigatan utk semua trmasuk diri saya sendiri…semoga kita mnjadi hamba Allah yg bersyukur dan tidak kufur dgn kenikmatan duniawi.


Thursday, December 2, 2010

fakta merokok !!


salam

kepada sahabat2 saya yg meroko di luar sane..here some fact bout smoking..

  • lebih 10 000 kematian di Malaysia setiap tahun di rekodkan berpunca dari merokok. dan bilangan jumlah ini melebihi mereke yang mati akibat AIDS saban tahun.
  • Malaysia di anggarkan rugi sebanyak RM20 bilion setahun hanya kerana menanggung kos rawatan dan kehilangan produktiviti pesakit akibat merokok dan menghidu asap rokok.
  • rokok jugak menyumbang 25% kes kebakaran di dunia
  • bahan kimia dlm asap rokok merangsang salur pernafasan dan menyebabkan asma.
  • karbon monoksida dlm rokok mengurangkan oksigen dalam dlm darah dan menyebabkan sakit jantung.
  • sekiranya seseorg merokok lebih 20 btg rokok sehari di RUMAH , maka risiko ahli family yg lain utk mndapat kanser 2x ganda .
  • kemujaraban dan keberkesanan sesuatu ubat merawat sesuatu penyakit berkurangan sekiranya seseorang itu menghisap rokok.
byk lg fact2 psl rokok anda boleh bace di mjlah dan internet.sy hrp anda yg merokok berhenti la beransur2..Islam melarang kita merosakan ciptaan Allah swt itu sendiri (tubuh kita) dan Islam juga melarang kita membunuh diri..dan merokok adalah langkah pertama membunuh diri anda..

Wednesday, December 1, 2010

jodoh


salam

jodoh ni satu perkara yg subjektif. sbg khalifah atas muka bumi Allah SWT ni..kita xmampu memilih siapa jodoh kita sekiranya tidak deberi peluang oleh Allah SWT..dan apa yg saya harap sekiranya anda belum memiliki calon utk di jadikan jodoh. cari lah yg beriman. beriman yg mcm mana x bermaksud yg solatnya 24jam shj. maksud saya beriman dr segi agama. ckup solat nyA. mampu membimbing ke arah kebahagiann bg lelaki dan mampu meceriakan dan mententeramkn suami mereka bagi wanita. saya bukan lah doktor cinta utk berbicara pjg lepar tentang cinta dan rumah tangga. apa yg saya terangkan adalah rumah tangga dari sudut Islam

kepada wanita di luar sana . jgn lah mengharap Prince Charming anda akn dtg melutut sambil mnghulur sejambak bunga utk anda, mahupun mencari2 Mr.Right .. Mr Almost right pon da kira ok la..nobody perfect in this world kn. yg plg penting bukan lah paras rupa dan harta. tetapi beriman,berpendidikan dan beriman.

ini juga pedoman dan nasihat buat diri saya sendiri dan anda di luar sane..semoga kita tidak jadi seperti kisah di bawah ini..

ayat2 ketika berkahwin

teruna:akhirnya inilah saat yg aku tunggu selama ini..
dara: adakah engkau rela sekiranya aku pergi ?

teruna:tentu tidak..jgn sekali engkau berfikir begitu !!
dara: adakah engkau mncintaiku ??

teruna: sudah tentu..selamya akan tetap begitu..
dara:adakah engkau pernah curang kpd ku ?

teruna :tidak..ak tidak akan melakukan hal seburuk itu
dara:mahukah engkau menciumku ?

teruna: ya
dara: sayangku !!

selepas 20thun berkahwin baca dari bawah ke atas..

Tuesday, November 30, 2010

alaah..xkan kene kat saye la..mesti kene kat org lain..

salam

kesihatan amat penting untuk kita semua..mcm yg kita semua tahu..kesihatan xmampu di beli.walau anda sekaya bill gates..kesihatan yg hakiki tidak mampu anda kecapi..mula lah timbul peribahasa mencegah lebih baik dari mngubati.zaman sekarang ni banyak betul penyakit2 yg berbahaya terjadi tanpa batasan usia. jgn ckp la xde remaja yg mati sebab pelbagai penyakit kronik.




try bace kisah ini..sudah berbulan bulan lamanya lelaki ini batuk. dahulu nya dia batuk berhari2 shj. kemudian batuknya akan hilang. tp skrng berbulan-bulan lamanye dia batuk. sudah puas dia berubat di byk tempat namun penyakit beliau masih tidak berubah. malah semakin teruk.nafas nya kini berbau amat busuk, lebih busuk dari bau bangkai. manakala gigi dia kuning dan berkarat. apabila dia membuka mulut gusi amat hitam dan berkarat. lalu lelaki ini menjilat bibirnya..merekah bagai terbakar dan kering bibirnya.

dan dia memandang ke arah kakinya.jari kakinya telah di jangkiti gangren. hitam dan busuk. hampir setiap hari kene berulang ke hospital. selain dari gangren dia juga di sahkan mnhidapi barah paru2. oleh sbb itulah nafas berbau amat busuk seperti bangkai dan kerap batuk.



doktor mengesahkan satu dr paru2nya sudah pun rosak dan perlu dibuang..selepas itu beberapa jari turut dipotong kalau tak di potong kuman akan merebak ke seluruh badan. nyawa pula yg akan bahaya. setelah di buang sebelah paru2 dan jarinya di potong .nyawa nya masih boleh bertahan. batuk sudah mula kurang tapi berita buruk lain pulak yg dtg. jantung dia pula tersumbat.

dia tidak mempunyai pilihan dan terpaksa operation dijlnkn keats jantungnya .selepas keluar dari hospital berkerusi roda. dia menangis. selama ini dia merasakan penyakit yg dihidapinya sekarang hanya akan terjadi kepada org lain.bukan perokok sepertinya.anak lelakinya terpaksa menolak beliau. dia merintih kepada anknya "jgn jadi seperti abah,tgk apa dah jadi pada abah.

Monday, November 29, 2010

supportive sket please...



salam

sebelum agak terlewat sy congratz untk kontinjen Malaysia yg telah berjaya merangkul 9 pingat emas seperti yg telah di sasarkan dalam Sukan Asia kali ini. dan ape yg kita dengar dari pakcik2 kat kedai mkn or kedai mamak ketika menonton siaran langsung sukan ini kadang kala menyakitkan hati. segala cemuhan di berikan kepada kontinjen negara kita sekiranya gagal merangkul emas.






sy ada terfikir. di mana2 pun sama. marah betul sekiranya Dato Lee Chong Wei gagal mngalahkn Lin Dan.memaki hamun pasukan bola sepak negara. cmon la Malaysian. supportive la sket..mereka kat sane bukan pergi berbulan madu atau pun vacation. kalau di perhatikan secara lebih terperinci prestasi Kontinjen Malaysia semakin meningkat. kita tak boleh mengharapkn peningkatan terlalu drastik.

kenapa agak2 rakyat Malaysia lebih suka mngkritik dari memberi cadangan dlm mmbangunkan dan meningkatkn prestasi sukan Malaysia..sy harap kita semua harus mngubah sikap negatif dlm diri dgn cara bersama2 memikirkan cara supaya atlet kita gemilang di atas

sultan


salam

ape khabar semua.selepas membaca paper smlm tergerak nk mnulis tentang isu ni..tjuk paper smlm Sultan Selangor dukacita. dan isi kandungan berita tersebut menyentuh ttg masyarakat kini yg telah mula myuarakan pendapat. dan pendapat mereka bg saya tidak perlu di suarakan dan tidak relevan.

pendapat mereka adalah berkaitan sistem raja-raja yg telah ada di Malaysia sejak berkurun lamanya. pandapat dan matlamat mereka adalah agar sistem Raja Berperlembagaan ini disemak dan dikaji semula atas alasan negara telah menjalani arus pemodenan dan sistem yang diamalkan sekarang ini sudah tidak bersesuaian adalah amat tidak bertepatan.

dan tambah menyedihkan lg adalah mereka yg bersuara ini termasuk orag Melayu sendiri.Sultan Selangor , Sultan Sharafuddin bertitah, terdapat juga suara lantang di kalangan orang Melayu sendiri yang meminta perkataan ‘Melayu’ dihapuskan daripada ungkapan Raja-Raja Melayu. Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah bertitah baginda sedih dan dukacita kerana ada segelintir individu yang berhijrah ke negeri itu, terutama orang Melayu, sanggup mempersoalkan peranan institusi Raja Melayu serta kedudukan dan hak keistimewaan bangsa Melayu.

kita haruslah sedar bahawa Sultan lambang bangsa Melayu dan melindungi hak2 org Melayu itu sendiri. jadi pada saya jgn lah terlalu mementingkn diri sendiri mahupun kepentingan politik sehingga sanggup menggadai bangsa sendiri..

Sunday, November 14, 2010

keindahan mekah


salam

Neil Amstrong telah membuktikan bahwa kota Mekah adalah pusat dari planet Bumi. Fakta ini telah di diteliti melalui sebuah penelitian Ilmiah. Ketika Neil Amstrong untuk pertama kalinya melakukan perjalanan ke luar angkasa dan mengambil gambar planet Bumi, di berkata : “Planet Bumi ternyata menggantung di area yang sangat gelap, siapa yang menggantungnya ?.”
Para astronot telah menemukan bahwa planet Bumi itu mengeluarkan semacam radiasi, secara resmi mereka mengumumkannya di Internet, tetapi sayang nya 21 hari kemudian website tersebut raib yang sepertinya ada asalan tersembunyi dibalik penghapusan website tersebut.

Setelah melakukan penelitian lebih lanjut, ternyata radiasi tersebut berpusat di kota Mekah, tepatnya berasal dari Ka’Bah. Yang mengejutkan adalah radiasi tersebut bersifat infinite ( tidak berujung ), hal ini terbuktikan ketika mereka mengambil foto planet Mars, radiasi tersebut masih berlanjut terus. Para peneliti Muslim mempercayai bahwa radiasi ini memiliki karakteristik dan menghubungkan antara Ka’Bah di di planet Bumi dengan Ka’bah di alam akhirat.

Di tengah-tengah antara kutub utara dan kutub selatan, ada suatu area yang bernama ‘Zero Magnetism Area’, artinya adalah apabila kita mengeluarkan kompas di area tersebut, maka jarum kompas tersebut tidak akan bergerak sama sekali karena daya tarik yang sama besarnya antara kedua kutub.

Itulah sebabnya jika seseorang tinggal di Mekah, maka ia akan hidup lebih lama, lebih sehat, dan tidak banyak dipengaruhi oleh banyak kekuatan gravitasi. Oleh sebab itu lah ketika kita mengelilingi Ka’Bah, maka seakan-akan diri kita di-charged ulang oleh suatu energi misterius dan ini adalah fakta yang telah dibuktikan secara ilmiah.

Penelitian lainnya mengungkapkan bahwa batu Hajar Aswad merupakan batu tertua di dunia dan juga bisa mengambang di air. Di sebuah musium di negara Inggris, ada tiga buah potongan batu tersebut ( dari Ka’Bah ) dan pihak musium juga mengatakan bahwa bongkahan batu-batu tersebut bukan berasal dari sistem tata surya kita.
Dalam salah satu sabdanya, Rasulullah SAW bersabda, “Hajar Aswad itu diturunkan dari surga, warnanya lebih putih daripada susu, dan dosa-dosa anak cucu Adamlah yang menjadikannya hitam. ( Jami al-Tirmidzi al-Hajj (877)

musim Haji dtg lg =)

salam


musim Haji dtg lg..best betul kalau dpt pegi wat Haji..agak2 bile la dapat pegi.nk g reunion kat jengka pon sy xde duit.ni kn nk g Haji.tp pepatah Melayu "nak seribu daya,xnk seribu dalih" insyaallah..

tgk pic mekah n madinah je dapat pahala,ni kan pulak kalau dapat pg sane..mmg giler2 best.nak bawak parents g wat Haji ni adalah top list hidup sy.jgn setakat angan2 jek.so kene la usaha kn.simpan duit dr skng.mcm pepatah melayu gak "sikit2 lame2 jadi bukit"





g tempat bersejarah dalam pembangunan Islam..tempat para anbia, dan semestinye tempat Nabi kesayangan kita Muhamad SAW.Al-Fatihah buat baginda dan para sahabat beliau..bile fikir kan balik.boleh menangis kalau kat depan Kaabah tu.beribu2 manusia dtg hanya dengan satu tujuan iaitu utk mendapat beribadah kepada yg maha esa.tanpa mengira warna kulit,bangsa,kita adalah sama di sisi Allah SWT.

tp tulah kn..kene usaha kn lah.my parents ni org susah.so that why nk belajar tinggi2 n dapat tolong family..n antar my lovely ibu ayah g haji..insyallah =)

10 pintu syaitan !!

salam

dari artikel yg di share di facebook ade saomething yg menarik perhatian sy..try bace


ALLAH SWT berfirman yang bermaksud: “Syaitan memberikan janji yang membangkitkan angan-angan kosong kepada mereka. Walhal syaitan itu tidak menjanjikan kepada mereka kecuali tipu daya belaka. Tempat mereka itu ialah neraka jahanam dan mereka tidak memperoleh tempat untuk lari daripadanya.”(an-Nisa’: 120-121).

Keterbukaan manusia mengundang kehadiran syaitan ke dalam diri masing-masing sebenarnya ada kaitannya dengan sifat mazmumah yang diamalkan dalam kehidupan seharian.Melalui pelbagai jenis sifat mazmumah itulah sama ada dalam kita sedar atau tidak, kita sebenarnya sudah menyediakan ruang kepada syaitan menapak dalam diri.

Antaranya :


Pertama:

Melalui sifat sombong dan angkuh. Dua sifat inilah yang amat mudah tersemai dan menyubur dalam diri manusia. Ia berpunca daripada keegoan manusia sendiri yang lazimnya akan mudah hanyut ketika dilimpahi kemewahan dan kesenangan.


Kedua:

Melalui sifat bakhil dan kedekut. Setiap harta benda dan kemewahan yang diperoleh adalah kurniaan ALLAH yang seharusnya dibelanjakan ke jalan kebenaran. Ia boleh digunakan untuk membantu kesempitan hidup orang yang memerlukan sama ada melalui kewajipan berzakat atau bersedekah.


Ketiga:

Melalui sifat takbur dan bongkak. Sifat ini selalunya bertapak dalam diri seseorang manusia yang merasakan dia sudah memiliki segala-galanya dalam hidup. Mereka terlupa bahawa kesenangan dan kenikmatan yang dikurniakan itu boleh ditarik ALLAH bila-bila masa. ALLAH berfirman yang bermaksud:“Sesungguhnya Dia tidak menyukai orang-orang yang takbur.” (an-Nahl:23)


Keempat:

Sifat khianat. Khianat yang dimaksudkan bukan sahaja melalui perbuatan merosakkan sesuatu yang menjadi milik orang lain, tetapi juga mengkhianati hidup orang lain dengan tidak mematuhi apa-apa bentuk perjanjian, perkongsian dan sebagainya.


Kelima:

Sifat tidak suka menerima ilmu dan nasihat. Rasulullah selalu menasihati sahabat agar menjauhkan diri daripada menjadi golongan keempat di kalangan manusia yang dibenci ALLAH iaitu golongan yang tidak suka diri mereka dinasihati atau mendengar nasihat orang lain.


Keenam:

Melalui sifat hasad. Perasaan hasad dengki selalunya akan diikuti dengan rasa benci dan dendam yang berpanjangan.


Ketujuh:

Melalui sifat suka meremehkan orang lain. Sifat ego manusia selalunya akan lahir apabila seseorang individu merasakan dirinya sudah sempurna berbanding orang lain. Orang lain dilihat terlalu kecil dan kerdil jika dibandingkan dengan apa yang dia miliki. Abu Umamah pernah meriwayatkan bahawa Rasulullah pernah bersabda yang bermaksud: “Tiga kelompok manusia yang tidak boleh dihina kecuali orang munafik ialah orang tua Muslim, orang yang berilmu dan imam yang adil.” (Riwayat Muslim).


Kelapan:

Melalui sifat bangga diri. Menurut Imam Ahmad, Rasulullah bersabda yang bermaksud: “Jangan kamu bersenang-lenang dalam kemewahan kerana sesungguhnya hamba ALLAH itu bukan orang yang bersenang-senang sahaja.”(Riwayat Abu Naim daripada Muaz bin Jabal)


Kesembilan:

Melalui sifat suka berangan-angan. Islam anti kemalasan. Orang yang berat tulang untuk berusaha bagi mencapai kecemerlangan dalam hidup akan dipandang hina oleh ALLAH dan manusia. Mereka lebih gemar berpeluk tubuh dan menyimpan impian yang tinggi tetapi amat malas berusaha untuk memperolehinya .


Kesepuluh:

Melalui sifat berburuk sangka. Seseorang yang suka menuduh orang lain melakukan sesuatu kejahatan tanpa diselidiki terlebih dulu amat dicela oleh Islam.



hikmah Bismillah !!


ade kisah cerita di zaman kesultanan Melayu terdapat pasangan suami isteri tinggal di hujung kampung. si isteri ini begitu warak dan beriman kepada Allah SWT dan taat kepada suaminya. setiap pekerjaan yg di lakukan oleh nya akan dimulai dengan lafaz Bismillah. setiap perbuatan yang beliau lakukan akan di mulakan dengan Bismillah. membasuh baju,memasak,mengemas rumah, bercucuk tanam, semua perbuatan nya itu akan di mulakan dengan lafaz Bismillah. dan si suami berasa rimas kerana perbuatan isteri nya. dan dia ingin melakukan sesuatu agar isterinya tidak lagi melakukan sedemikian lagi.lantas dia pun meletakkan ular kedalam bikar air, tempat isterinya akan mengambil air untuk di masak.

lalu si isteri pun seperti biasa mngambil air untuk di masak. dan seperti biasa beliau akan membaca Bismillah. sebaik sahaja si isteri menyeluk tangannya kedalam bekas air tersebut.die menjerit.

si suami sudah tersenyum riang di halaman rumah.dan berlari mendapatkan isterinya. namun apabila tiba di dapur suami itu mnjadi hairan apabila mendapati ular yg di letakkan kedalam bekas air itu bertukar menjadi emas.masyallah..lalu si suami berterus terang dan meminta maaf dari isterinya.sejak itu si suami mnjadi lelaki yg takut dan taat kepada perintah Allah SWT.

moral of the story:bebanyak kn lah baca Bismillah. =)

dosa wanita ketika solat jumaat


salam

mesti ramai yg heran dgn tajuk kali ni..yela mane xnye..wanita mne ade solat jumaat kn.. ape yg sy try tulis di sini da lame dah jadi kat sekeliling kita. isu nye adalah solat jumaat.. semua muslim tahu yg solat jumaat ni wajib kepada kaum lelaki. yg selagi dia berakal, baligh, islam,merdeka,bermastautin dan sihat. sy mnulis bkn kerana sy hendak mmberi tahu bahawa sy pergi solat...sy tulis kerana ingin mngigatkn saudara2 sy kat luar sane tu termasuk lah diri saya sendiri..bahawa bertapa pentingny solat jumaat.

dari ape yg sy lihat..lelaki yg selalu ponteng solat jumaat ni mmg dari dulu ramai..mmg xdapat di nafikn..tp yg menjadi pelik bila lelaki yg ponteng ni keluar rumah time solat jumaat. dorg g makan,mnum kat luar time saudara2 dorg yg lain tgh solat..

kes ni byk terjadi. n dari ape yg sy lihat sendiri di medan makan sek2 shah alam..time nk pg solat tu sy lalu medan tu..bukan main ramai lg lelaki kat sane wat2 rileks je..xkan la sume tu kaum bumiputra sabah serawak plak kn.dah mmg muke pure Melayu..

so kat mane silap nye wanita sampai dapat dosa ??

dosanya mase mereka bersama lelaki ini ketika solat jumaat, mereka yg tidak menasihati teman lelaki mereka, mereka yg lebih suke melihat taman lelaki mereka di samping mereka lebih dari di samping Allah swt.

tak rase malu ke org tgk korg berdua2 time solat jumaat. yang mnjadi persoalan.ke manakah hilangnya maruah ?? wat dosa tunjuk2 , xmalukah anda ??

wanita yg rela menemani lelaki yg tidak solat ini perlu sedar bahawa mereka sedang melakukan kesalahan yg berat. bersubahat dgn mereka yg tidak solat..nasihat lah sikit.agar mereka sedar tanggungjawap mereka.

sedih kan bila usia zaman semakin mnghampiri kiamat dan kita masih lalai dalam keindahan sementara dunia ni.sy bukan lah insan sempurna cuma ingin menasihati...selamat beramal



Saturday, November 13, 2010

arak da jadi sebati dgn org Melayu


salam

rasenye isu ni da lame kot..saya saje bangkit kn isu ini sebab da melampau sgt da org kita ni.. bagi golongan atasan arak ni adalah sejenis mnuman harian. pg,tgh hari, ptg teguk air haram ni.
golongan sederhana pon sama. xdapat wine beer murah tu pon dorg belasah.

last year ex-classmate time skolah dulu ajak g karok..so pg la karok mlm tu..then ade 2 bdk laki lain yg jarang karok dgn kami tp still kenal lg..masuk n karok sekali..sy juz senyap jela..da kwn kn.xkn nk halau.time best2 karok dorg kuar n masuk balik bwk botol minuman.dlm hati best gak rase..coz dpt la nk tumpang air dorg haha.maklum lah dahaga jgk..xsure air ape mule2 coz gelap dalam bilik karok tu..lps dorg mnum bru la perasan ade tulisan "carlsberg"

bengang giler rase..yela dr kecik mmbesar same2..time besar ni nk jadi mcm ni..xtau la mne maruah dorg hilang sampai boleh simply mnum arak depan mmber2 lain.

kau dah wat salah xpayah la nk tunjuk2 kat orang..ape la nk jadi kat anak bangsa kita ni.
g tasik ade je botol2 arak bersepah.bawah jambatan ade botol2 jgk.

yg mnjadi persoalan skng ni..mane maruah dorg ??

tolong la jgn nk salah kn parents...bg sy jwpan yg paling simple adalah diri sendiri. if kita xdapat control diri kita dari terprngaruh mmg kita akan terjerumus ke arah maksiat..semoga Allah SWT selamatkn kita semua dari perkara sia2 seperti ni..

bile jumpa dgn kwn2 yg dah lame xjumpe mula la dorg bukak pekung dorg..skng ni dah jadi kaki club..dah mnum arak..masyallah..takut betul dgr cite budak2 zaman skng ni..n jadi peringatan buat diri sy sendiri..yela kita ni semua makhluk biasa..semoga Allah SWT jauh kn kita dari perbuatan yg amat di murkai olehnya...isyallah =)


Monday, November 8, 2010

baby mati dalam washing machine


salam

dr paper berita harian yg saya bace arini..kisah ajal maut kat tgn Allah swt kn..dalam mesin basuh pun boleh mati skng ni..dkt Bartlesville (Oklahoma) sorg baby yang baru 10tahun mati dalam mesin basuh lepas di masukkan oleh ibu die bersama-sama dengan baju kotor.

baby tu berada dalam mesin basuh tu kira2 40minit. salah sorg aggota family yang datang ke rumah tu mendapati ibu baby tu tidak sedar kan diri and dengar ade bunyi ganjil dari mesin basuh tu.

bila mesin basuh di buka mayat baby tu sudah pun penyek bersama2 baju yg tekah di basuh.
Polis yg tiba di tmpt kejadian mnangis kesedihan..yela mane tak nye..baby umur 10 tahun kene mcm tu..xsure la ibu baby tu sengaja or xsngje..

p/s : sekadar gambar hiasan.tiada kaitan dgn kejadian..

Gunung Merapi


salam

hopefully hari ni gunung Merapi kat indon tu da reda..coz Gunung Merapi masih mengeluarkan bunyi gemuruh semalam manakala awan, gas dan serpihan dihamburkan setinggi satu kilometer ke udara..kesian plak tgk saudara seislam kita kat sane, pelajar Malaysia yg terperangkap kat sane. asap and habuk sampai ke Jakarta. and kita jgn lah terlalu negatif. klu bencana berlaku jek salahkn penduduk sekeliling yg myb xberiman atau ape..buang sikap sebegini dalam minda org kita.anggap ianya juz bencana alam yg melanda coz Indonesia terlatak dalam laluan linkaran api..so dgn ape yg ada. kita derma la sedikit sebyank kat tabung derma yg disedia kn and sedekahkn AL-Fatihah untuk mangsa2 yg terkorban....AL-FATIHAH

pelik tapi benar


salam

lepas fikir and dari pemerhatian ke atas grand parents kite,parents kite and pasangan yg baru kawin kite boleh nmpk sume ni haha..try bace

Sebelum Tido:

6 minggu: Selamat tido Sayaaang, mimpi indah ya, mmmuahhhhh.

6 bulan: Tolong matikan lampu tu, silau aah.

6 tahun: Sana sikit lah... Tido kalau tak mengepit tak bole ker???!

Pakai Toilet:

6 minggu: Tak apa, U masuk ler dulu, I tak kisaaahhhh

6 bulan: Lama lagi ke ke kt dalam nih?

6 tahun: Brug! brug! brug! (suara pintu digegar), kalau nak bertapa pi lah gunung ledang sana !!!

Balas SMS:

6 minggu: Iye Sayang, jap lagi I sampai rumah. Sayang, I belikan murtabak favourite U ye Sayang...

6 bulan: Trafik jam aah

6 tahun: K..

Dating process:

6 minggu: I love U, I love U, I love U.

6 bulan: Of course I love U.

6 tahun: Iyalah!! kalau I tak cintakan U, buat apa I nikah dengan U???

Pulang Kerja:

6 minggu: Sayaaang, I dah balik nih...

6 bulan : I'm BACK!!

6 tahun: Masak apa hari ini??

Hadiah (ulang tahun):

6 minggu: Sayang, I harap U suka cincin yang I beli untuk U ni

6 bulan: I beli lukisan, nampak sesuai dengan suasana ruang tengah.

6 tahun: pakai duit u sendirilah apa yg U nak.. i takde duit.

Telefon:

6 minggu: Baby, ada org call u nih..

6 bulan: Eh... Your call...

6 tahun: WOOIII TELFON BUNYI TUUUHHH.... ANGKAT AAAAAHHH!!!

Masakan:

6 minggu: Wah, tak sangka I, pandai U masak.Rasa pun sedappp...!!!

6 bulan: Kita makan apa malam ini??

6 tahun: HAH!! LAUK INI LAGI?

Memaafkan:

6 minggu: Sudahlah, tak apa, dah pecah pun, nanti kita beli lagi yang lain,eh?

6 bulan: Hati-hati la, nanti jatuh tuh..

6 tahun: Orang dah ckp byk kali pon tak paham!!

Baju baru:

6 minggu: Aduh sayang, U seperti bidadari dengan pakaian itu..

6 bulan: Lah... Beli baju baru lagi?

6 tahun: DAH BERAPA RIBU HABIS BELI BAJU TU???

Merancang Holiday:

6 minggu: Macam mana kalau kita jalan-jalan ke Amerika atau ke tempat yg U nak honey?

6 bulan: Kita ke Bukit Bintang aje ler... Senang sikit tak perlu naik flight...

6 tahun: JALAN-JALAN??? DUDUK RUMAH AJE TAK BOLEH KE? BUANG DUIT JE!

TV:

6 minggu: Baby, kita nak tengok cite apa malam ini?

6 bulan : Sekejap eh, citer bagus ah.

6 tahun: JANGAN TUKAR-TUKAR BOLE TAK..??

coke oh coke !!


salam

campur tgn israel dalam ekonomi Malaysia.dan org Malaysia support pembinaan kilang Coke kat Negeri Sembilan..

fikir lah bersama...

Saturday, November 6, 2010

jangan sekodeng sgt la haha


Raba
Dalam sebuah lif yang penuh sesak, Ita geram melihat suaminya kamil yang nampak riang kerana dihimpit oleh seorang wanita cantik dan seksi. Ketika lif sampai dibawah dan pintu terbuka, wanita seksi itu tiba-tiba menampar kamil. Sambil berjalan keluar dia berkata, "Jantan tak tahu malu, berani kau raba punggung aku. Rasakan!" kamil tercenggang melihat keadaan itu segera berkata kepada isterinya.
kamil: Sumpah yang.... abang tak raba pun punggung perempuan tu, percayalah...
Ita: Ya, saya percaya.
kamil: Terima kasih kerana percayakan abang. Tak pasal-pasal abang dapat penampar free. Tapi macamana sayang percaya abang tak lakukan?
Ita: Sebab saya yang raba punggung wanita tu!..

Wednesday, November 3, 2010

macam haram hahaha !!!


salam

try bace cite ni...ade kisah ni terjadi kat satu kampung..ade sorg budak ni name Karim. die ni anak yatim piatu..di sebabkn xde sesiapa nk jage die.so die tggl kat umah uncle die "Pak Abu" . even Karim ni da berumur 25 tahun. tapi die xreti2 bekerje..duk menganggur je kat umah uncle die..di sebabkn bapak Karim ni adik Pak Abu so tpkse la die mnangung budak Karim sorg ni..satu hari Pak Abu da xtahan sgt dgn Karim yg x bekerje ni..so die igt nk perli Karim dgn ajak bermain "Dam Haji"

Karim plak hebat bermain Dam Haji..so satu demi satu buah dam Pak Abu dimakan..
sampaikn Pak Abu bengang...

Pak Abu: kau ni Karim..main dam keje makan je..sket2 makan.sket makan. keje malas.mane xgemuk..

Karim terasa seolah2 dirinya diperli..dan sakit hati...so die pon ajak lawan sekali lagi..
kali ni die biarkn Pak abu makan buah2 damnye..

sengaje di biarkan saje pak abu makan satu demi satu buah dam nye..sampai la pak abu naik haji..

dengan bangga nya pak abu berkata "yes..tu la.kau tu lembap..tgk ak da naik haji..hahahahaha"

lantas karim terus bersuara

Karim: aik !!!! org xpnh sembahyang mcm Pak Abu pon boleh naik haji ka ????

wtf...hahaha..so yg terasa xsmbhyang tu paham2 jela k..salam

Monday, November 1, 2010

exam oh exam !!


salam

sekarang ni banyak betul kwn2 saya yg post kat blog die psl exam..biase la exam month kn. saya pon ade 3 paper berturut2 ni..adoyaii..pape pon kite try belajar dengan cara yg efektif. selepas exam.kita juz mampu berdoa n bertawakal je..semoga Allah SWT mmberkati usaha gigih kita selam ini..aminnnn....Gud Luck kengkawan =)

Sunday, October 31, 2010

minat bola sepak?



minat bola sepak??tidak salah untuk kesihatan, malah digalakkan oleh ajaran Islam, namun dunia kini menjadikan sukan sebagai satu wadah hiburan yang melalaikan, malah suatu pembaziran yang NYATA. cara elite menggunakan sukan sebagai alat yg paling berkesan bagi melalaikan umat dunia khususnya dunia Islam jelas terbukti sgt efektif. Buktinya anda boleh perhatikan sendiri Demam Bola.






gejala ini bukan shj menjejaskan kesihatan fizikal, malah mental akan turut sama terganggu dan menjejaskan kualiti kerja. apakah kesan dari semua ini??mungkin anda rasa ini perkara biasa, tetapi memberi kesan buruk yang amat besar sesebuah negara dan dunia. manusia tidak lagi bertumpu pada isu2 Peperangan, Pentadbiran, Pertahanan, Ekonomi, Ibadah dan perkara2 yang sewajarnya..

peminat bola sepak khususnya akan menyokong kembali negara2 yang mereka minati sedang mereka lupa negara2 inilah yang merencana Kerosakan pada dunia..yang menuntut Palestin sebagai tapak Israel. Marilah kita sama2 berwaspada