Pages

Sunday, October 31, 2010

minat bola sepak?



minat bola sepak??tidak salah untuk kesihatan, malah digalakkan oleh ajaran Islam, namun dunia kini menjadikan sukan sebagai satu wadah hiburan yang melalaikan, malah suatu pembaziran yang NYATA. cara elite menggunakan sukan sebagai alat yg paling berkesan bagi melalaikan umat dunia khususnya dunia Islam jelas terbukti sgt efektif. Buktinya anda boleh perhatikan sendiri Demam Bola.






gejala ini bukan shj menjejaskan kesihatan fizikal, malah mental akan turut sama terganggu dan menjejaskan kualiti kerja. apakah kesan dari semua ini??mungkin anda rasa ini perkara biasa, tetapi memberi kesan buruk yang amat besar sesebuah negara dan dunia. manusia tidak lagi bertumpu pada isu2 Peperangan, Pentadbiran, Pertahanan, Ekonomi, Ibadah dan perkara2 yang sewajarnya..

peminat bola sepak khususnya akan menyokong kembali negara2 yang mereka minati sedang mereka lupa negara2 inilah yang merencana Kerosakan pada dunia..yang menuntut Palestin sebagai tapak Israel. Marilah kita sama2 berwaspada

salam

cuba hayati apa yang saya ingin sampaikan...kita sudah di ajar sejak dari kecil yang dajal akan muncul suatu hari nanti dan memerintah selama 40hari di atas muka bumi ini..

siapakah dia dajal ?

dajal adalah seorang manusia dari keturunan yahudi. dia bukan jin atau apa jua makhluk lain selain ia adalah manusia yang di tangguhkan ajalnya, "Minal Munzharin"seperti halnya Nabi Isa AS yg diangkat oleh Allah SWT ke atas langit dan di tangguhkan kematian sehingga beliau nanti diturukan semula ke atas muka bumi ini lalu beliau mati dan du kuburkan di Madinah Al - Munawwarah..

ayahnya seorang yang tinggi dan gemuk. hidungnya seperti paruh burung. dan ibunya pula seorang perempuan gemuk dan banyak daging.

menurut imam Al-Barzanji, ada pendapat mengtakan bahawa asal keturunan bapanya ialah seorang Dukun Yahudi yg dikenali dgn nama "syaq"manakala ibunya adalah dari bangsa jin.

ia hidup di zaman Nabi Sulaiman AS dan mempunyai hubungan dengan makhluk halus. lalu oleh Nabi Sulaiman AS ia akhirnya di tangkap dan di masukkan ke dalam penjara. walaubagaimana pun kisah dan kelahiran semasa ia kecil tidak di ketahui.

bagaimana pula dengan bentuk fizikal dajjal ??

hadis Huzaifah RA katanya, Rasulullah SAW bersabda: "Dajjal ialah org yg buta matanya sebelah kiri, lebat panjang rambutnya serta dia mempunyai syurga dan neraka. syurga ia adalah neraka yg sebenar dan neraka ia adalah syurga yg sebenar.

ada beberapa ciri perwatakan Dajjal yg di sebutkan Rasulullah SAW, di antaranya adalah

  • seorang yg kelihatan masih muda.
  • berbadan besar dan agak kemerah merahan.
  • rambutnya kerinting dan tebal
  • kelihatan dari belakang seolah - olah dahan kayu yg rimbun.
  • dan tandany yg paling ketara sekali adalah = buta mata sebelah kiri dan kelihatan seperti buah kismis yg kecut, manakala mata kananya tertonjol keluar kehijau - hijauan berkelip2 laksana bintang.

kedua2 matanya adalah cacat dan tertulis di dahinya tulisan "kafir (kaf-fa-ra)" . tulisan ini dapat dibaca oleh semua umat islam, sama ada ia pandai membaca atau pun tidak.

mengikut hadis riwayat At - Thabrani, kedua - dua tanda ini menjelma dalam diri dajjal setelah ia mngaku sebagai tuhan. adapun sebelum itu, kedua - dua tanda yg terakhir ini belum ada pada dirinya.

tempat tinggal dajjal skarang ??

menurut riwayat "shahih Muslim". dajjal itu sudah wujud sejak bebrapa lama. ia di rantai di sebuah pulau dan di tunggu oleh seekor binatang yg bernama "al-Jassasah"

drpd Hadis ini menjelaskan bg kita bahawa Dajjal itu telah ada dan ia menuggu masa yg di izinkn oleh Allah SWT untuk keluar menjelajah ke permukaan bumi ini dan tempat "transitnya" itu ialah sebelah Timur bukan di Barat !!

berapa lamakah ia akan hidup setelah kemunculannya ??

dajjal akan hidup selama 40 hari shj. namun begitu, hari pertama adalah sama seperti 1 tahun dan hari kedua sama seperti sebulan dan ke 3 sama seperti seminggu dan hari2 yang selebihnya adalah sama seperti hari2 biasa.

jadi kesuluruhan masa Dajjal membuat kerosakan dan fitnah di bumi ialah 14bulan dan 14 hari..

dalam Hadis riwayat Muslim di sebutkan : kami bertanya , "wahai Rasulullah ! berapa lamakah ia tinggal di muka bumi ini ? " Rasulullah SAW menjawab " ia akan tinggal selama 40 hari...hari yg pertama seperti setahun dan hari berikutnya adalah seperti sebulan dan hari ketiga seperti seminggu dan kemudian hari yang tinggak adalah 37 hari sama seperti hari kamu yg biasa"

lalu kami bertanya lagi" wahai Rasulullah SAW ! di hari yg pjg seperti setahun itu, apakah cukup bg kami sembah yg sehari sahajaiaitu 5wajtu sahaja "

Rasulullah SAW menjawap "tidak cukup, kamu mesti mengira hari itu dgn menentukan kadar yg bersesuaian bg setiao sembahyang."

maksud Rasulullah saw ini ialah kita mengira jam yag berlalu pada hari itu. bukan mengikut perjalanan matahari seperti biasa kita lakukan saban hari.

Dajjal telah di beri peluang oleh Allah SWT utk mnguji umat Islam ini. Oleh kerana itu , Allah SWT memberikan memberikan kemampuan luar biasa kpd dajjal. di anatara kemampuan dajjal adalah:

  • segala kesenangan hidup ada bersamanya. benda- benda beku akan mematuhinya. sebelum kedtgn Dajjal, dunia Islam akan di uji oleh Allah SWT dgn kemarau pjg selama 3tahun berturut-turut.
  • pada tahun pertama hujan akan kurang sepertiga dari biase n pada tahun kedua akn kurang 2/3 dari biase dan tahun ketiga hujan tidak turun langsung. umat akan di landa kebuluran dan kekeringan. di saat itu Dajjal akn muncul membawa ujian.
  • maka daerah mana yg percaya dajjal itu tuhan , ia akan berkata kpd awan "hujanlah kamu di daerah ini!" lalu hujan pun turun la dan bumi mnjadi subur.
  • begitu juga ekonomi dan perdagangan akan mnejadi makmur dan stabil pada org yg bersekutu dgn Dajjal. manakala penduduk yg tak mahu bersekutu dgn dajjal, mereja tetap berada dlm kebuluran dan kesusahan.
  • ada diriwayatkn penyokong Dajjal akn memiliki segunung roti (makanan) sedangkn org yg tidak percaya dgny berada dlm kelaparan dan kebuluran. umat Islam yg tidak mngikuti Dajjal tidak hanya merasa kenyang dgn bertasbih, bertakbir dan bertaubat. jadi zikir-zikir itu yg mggantikn mkanan.

  • ada bersamanya seumpama syurga dan neraka
  • di antara ujian Dajjal ialah kelihatan bersama dgnya seumpama syurga dan neraka dan juga sungai air dan sungai api. dajjal akn mngunakan kedua-duanya untuk mnguji umat Islam.kerana hakikatny yg benar adalah sebalik dari yg kelihatan. pa yg dikatakn syurga itu sebenarnya neraka dan sebalikny.

  • kepantasan perjalanan dan negeri-negeri yang tidak dapat di masukiny.
  • kepantasan yg di maksudkan ini tidak ada oada kenderaan org dahulu. kalau hari ini maka bolehlah kita mngatakan kepantasan itu seperti kapantasan jet-jet tempur.yg digunakn oleh tentera udara atau lebih pantas yg digunakan oleh tentera udara atau lebih pantas lagi drpd kenderaan tersebur sehinggakan beribu2 kilometer dapat di tempuh dlm sejam.
  • kami bertanye " wahai Rasulullah..bagaimana kepantasan perjalananya di ats muka bumi ini? " Rasulullah menjawap "kepantasan perjalanan adalah seperti kapantasan "Al-Ghaist" (hujan atau awan) yg di pukul oleh angin yg kencang" - HR Muslim
  • namun demikian Dajjal tetap tidak dapat memasuki 2 Bandar suci umat Islam. iaitu Makkah Al-mukarramah dan Madinah Al-Munawwarah.

  • bantuan syaitan2 utk mmperkukuhkn kedudukanny... syaitan juga akan bertungkus lumus mmbantu Dajjal. bagi syaitan, inilah masa yg trbaik utk mnyesatkn lbh ramai lg ank cucu Adam AS.

Wallaualam, sudah bersediakah kita sbg umat Islam mnghadapi Dajjal ?? sedar atau tidak , kita semakin hampir dgn akhir zaman..persiapkan lah diri kita..

Saturday, October 30, 2010

tolong kejutkan saya boleh ?


Sepasang suami isteri telah berselisih faham dan tidak bertegur sapa. Pada suatu malam si suami telah menulis satu nota...
"KEJUTKAN SAYA PUKUL 6.30 PAGI"dan meletakkan nota itu di sisi isterinya yang sedang tidur. Keesokan harinya sisuami terjaga dari tidur dan mendapati jam di dinding telah menunjukkan pukul 8.00 pagi. Didapati di sisinya terdapat satu nota bertulis...
"BANG, BANGUN BANG..... SUDAH PUKUL 6.30 PAGI

dah kene ke blum ??



salam

try bace

Pada suatu pagi, Puan Tina ingin menghantar anaknya, Farid ke sekolah dengan menggunakan kereta barunya. Semasa hendak mengundurkan keretanya itu Puan Tina pun berpesan kepada anaknya:
Puan Tina: Farid, Tolong tengok-tengokkan belakang kereta. Kalau langgar pokok beritahu ibu.
Farid: Baiklah, Ibu!
Puan Tina: Kena tak? Kena tak?
Farid: Belum, Belum, Undurlah lagi ibu.
Puan Tina: Kena tak? Kena Tak?
Farid: Undur lagi, lagi, lagi...
Tiba-tiba terdengar bunyi yang kuat.... Bang!!
Farid: Ok Ibu, dah kena pun pokok!
Puan Tina: Alamak! Macamana boleh terlanggar pokok? Habis kereta aku!
Farid: Kata Ibu bila kena pokok beritahu, dah kena pokoklah tu!

Friday, October 29, 2010

pilihan di tangan anda



manusia mana yang tidak melakukan kesilapan,dosa dan kesalahan namun manusia yang melakukan kesilapan yang sama dan tidak mnginsafi diri adalah lelaki yang berdosa..dengarkn kisah ini


Setiap hari Malaikat Izrael dan Nabi Idris beribadah bersama. Suatu kali, sekali lagi Nabi Idris mengajukan permintaan. “Bisakah engkau membawa saya melihat surga dan neraka?”

“Wahai Nabi Allah, lagi-lagi permintaanmu aneh,” kata Izrael.

Setelah Malaikat Izrael memohon izin kepada Allah, dibawanya Nabi Idris ke tempat yang ingin dilihatnya.

“Ya Nabi Allah, mengapa ingin melihat neraka? Bahkan para Malaikat pun takut melihatnya,” kata Izrael.

“Terus terang, saya takut sekali kepada Azab Allah itu. Tapi mudah-mudahan, iman saya menjadi tebal setelah melihatnya,” Nabi Idris menjelaskan alasannya.

Waktu mereka sampai ke dekat neraka, Nabi Idris langsung pingsan. Penjaga neraka adalah Malaikat yang sangat menakutkan. Ia menyeret dan menyiksa manusia-manusia yang durhaka kepada Allah semasa hidupnya. Nabi Idris tidak sanggup menyaksikan berbagai siksaan yang mengerikan itu. Api neraka berkobar dahsyat, bunyinya bergemuruh menakutkan, tak ada pemandangan yang lebih mengerikan dibanding tempat ini.

Dengan tubuh lemas Nabi Idris meninggalkan tempat yang mengerikan itu. Kemudian Izrael membawa Nabi Idris ke surga. “Assalamu’alaikum…” kata Izrael kepada Malaikat Ridwan, Malaikat penjaga pintu surga yang sangat tampan.

Wajah Malaikat Ridwan selalu berseri-seri di hiasi senyum ramah. Siapapun akan senang memandangnya. Sikapnya amat sopan, dengan lemah lembut ia mempersilahkan para penghuni surga untuk memasuki tempat yang mulia itu.

Waktu melihat isi surga, Nabi Idris kembali nyaris pingsan karena terpesona. Semua yang ada di dalamnya begitu indah dan menakjubkan. Nabi Idris terpukau tanpa bisa berkata-kata melihat pemandangan sangat indah di depannya. “Subhanallah, Subhanallah, Subhanallah…” ucap Nabi Idris beulang-ulang.

Nabi Idris melihat sungai-sungai yang airnya bening seperti kaca. Di pinggir sungai terdapat pohon-pohon yang batangnya terbuat dari emas dan perak. Ada juga istana-istana pualam bagi penghuni surga. Pohon buah-buahan ada disetiap penjuru. Buahnya segar, ranum dan harum.

Waktu berkeliling di sana, Nabi Idris diiringi pelayan surga. Mereka adalah para bidadari yang cantik jelita dan anak-anak muda yang amat tampan wajahnya. Mereka bertingkah laku dan berbicara dengan sopan.

Mendadak Nabi Idris ingin minum air sungai surga. “Bolehkah saya meminumnya? Airnya kelihatan sejuk dan segar sekali.”

“Silahkan minum, inilah minuman untuk penghuni surga.” Jawab Izrael. Pelayan surga datang membawakan gelas minuman berupa piala yang terbuat dari emas dan perak. Nabi Idris pun minum air itu dengan nikmat. Dia amat bersyukur bisa menikmati air minum yang begitu segar dan luar biasa enak. Tak pernah terbayangkan olehnya ada minuman selezat itu. “Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah,” Nabi Idris mengucap syukur berulang-ulang.

Setelah puas melihat surga, tibalah waktunya pergi bagi Nabi Idris untuk kembali ke bumi. Tapi ia tidak mau kembali ke bumi. Hatinya sudah terpikat keindahan dan kenikmatan surga Allah.

“Saya tidak mau keluar dari surga ini, saya ingin beribadah kepada Allah sampai hari kiamat nanti,” kata Nabi Idris.

“Tuan boleh tinggal di sini setelah kiamat nanti, setelah semua amal ibadah di hisab oleh Allah, baru tuan bisa menghuni surga bersama para Nabi dan orang yang beriman lainnya,” kata Izrael.

“Tapi Allah itu Maha Pengasih, terutama kepada Nabi-Nya. Akhirnya Allah mengkaruniakan sebuah tempat yang mulia di langit, dan Nabi Idris menjadi satu-satunya Nabi yang menghuni surga tanpa mengalami kematian. Waktu diangkat ke tempat itu, Nabi Isris berusia 82 tahun.

Firman Allah:

“Dan ceritakanlah Idris di dalam Al-Qur’an. Sesungguhnya ia adalah orang yang sangat membenarkan dan seorang Nabi, dan kami telah mengangkatnya ke martabat yang tinggi.” (QS Al-Anbiya:85-86).

*** Pada saat Nabi Muhammad sedang melakukan perjalanan Isra’ Mi’raj ke langit, beliau bertemu Nabi Idris. “Siapa orang ini? Tanya Nabi Muhammad kepada Jibril yang mendampinginya waktu itu.

“Inilah Idris,” jawab Jibril. Nabi Muhammad mendapat penjelasan Allah tentang Idris dalam Al-Qur’an Surat Al-Anbiya ayat 85 dan 86, serta Surat Maryam ayat 56 dan 57.

Tuesday, October 26, 2010

sayangkah kita pada beliau ?

salam

ramai mgatakan kita ni umat akhir zaman. Dalam sebuah riwayat hadis digisahkan. ketika itu baginda sedang duduk bersama para sahabat berkumpul di antara sahabat2 beliau termasuk lah Saidina Abu Bakar,Umar, Ali, Uthman dan lain2. namun demikian baginda bertanya dengan penuh lembut dan hormat kepada sahabatnya.

"Wahai sahabatku..tahukah kalian.siapakah hamba Allah SWT yang mulia disisi Allah SWT ?"

para sahabat terdiam... lalu kemudian ada seorang sahabat bersuara " Para Malaikat ya Rasulullah !"

baginda berkata " ya..para malaikat itu mulia.mereka dekat dengan Allah SWT.dan mereka sentiasa bertasbih dan beribadah kepada Allah SWT.temtulah mereka mulia wahai sahabat.tp bukan itu yang ku maksudkan..

lalu kemudian para sahabat kembali terdiam..

tiba2 salah seorang sahabat kembali bersuara. "ya Rasullullah...tentulah para nabi..merekalah yang mulia itu ya rasulullah..

Rasulullah SAW tersenyum...baginda berkata "ya..para nabi itu mulia...mereka adalah utusan Allah SWT di muka bumi ini..bagaimana mungkin mereke itu tidak mulia..mereka mulia..tetapi ada yg lain..

para sahabat terdiam....

tertanya sesama sendiri..siapakah beliau yg Rasulullah maksudkn ???

sehinggakan salah seorang sahabat berkata..."ya Rasulullah..adakah kami ini sahabat mu ya Rasullulah. adakah kami yang mulia itu ya Rasul?"

lalu baginda Rasulluh memandang wajah para sahabat satu per satu dengan penuh lembut dan kasih sayang..dan baginda tersenyum melihat para sahabat..

baginda Rasulullah SAW berkata "tentulah kalian mulia..kalian dekat dengan ku,kalian mnyokong perjuangan ku.bagaimana mungkin kalian tidak mulia...tentulah kalian mulia..tapi ade lg yg lain yang mulia..."

para sahabat kembali terdiam...

mereka tidak mampu berkata apa2 lg...

Rasulullah SAW kemudianya menundukkn wajah baginda...kemudian manusia mulia itu menangis di hadapan sahabat2 beliau..

para sahabat tertanya " mengapa kau menangis ya Rasulullah ?? "


lalu baginda mngangkat wajah beliau....dan terlihatlah air mata mngalir di pipi dan janggut baginda...

baginda berkata dengan perlahan..." wahai saudaraku, sahabatku..tahukah kah kalian siapakah yg mulia itu ?? mereka adalah manusia2..mereka akan lahir jauh setelah wafatku nanti...mereka begitu mencintai Allah SWT..dan tahukah kalian ? mereka tidak pernah mamandangku,mereka tidak pernah menatap wajahku, mereka hidup tidak dekat dengan ku seperti kalian , tetapi mereka begitu merinduiku.....dan saksikanlah wahai sahabatku semua...aku juga rindu kepada mereka..mereka yang mulia itu..mereka adalah umat ku wahai sahabat...

Rasulullah SAW..menitiskan air mata dan semua sahabat menangis melihat kekasih Allah itu menangis....

tlg ckpkn pada saya wahai pembaca sekalian...siapakah yg amat dirindui oleh Rasulullah itu ??

siapa yang sering di doakan oleh baginda Nabi Muhamad setiap waktu ??

demi Allah seudara saudari sekalian..cuba kita pejamkan mata. da renungkan dalam hati kita masing2..

sudahkah kita semua mncintai baginda Nabi Muhamad SAW....

tolong bayangkan siapa ikon kita semua selama ini ??

siapa ikon sahabat2 kita ??

siapa ikon adik kita ??

siapa ikon diri kita sendiri ???

lihatlah bertapa ramai anak2,sahabat2,adik2, dan diri kita saat ini yg sudah melupakan Baginda saudara saudari sekalian..

kita lalai kepada baginda...

mengapa mereka sudah tiada rasa cinta kepada baginda Nabi Muhamad SAW ??

kita bangga dengan ikon artis2 hollywood...

mereka bangga dengan pemain bolsa sepak....

tolong katakan kepada saya wahai saudara saudari sekalian....

sudah berapa lama kita semua hidup di dunia ini ??

sudah berapa lama kita tidak menegur perbuatan sahabat2 kita ini ??

untuk mereke mencintai baginda Nabi Muhamad SAW..

kalau kita mengaku sebagai umat Rasulullah SAW..tolong tanya diri kita..

sudahkah kita mencintai baginda Nabi Muhamad SAW ????

sudahkah ada air mata yg berlinang kerana rindu kita kepada insan agung ini saudara saudari ???

sudah berapa lama kita lalai ??

sudah berapa lama kita hidup leka di dunia ini ??

sudah berapa lama kita melupakan baginda Nabi Muhamad SAW ???

mari kita hidupkan rasa cinta dan sayang kepada baginda...semoga kelak di padang masyar..kita akan berkumpul..bersama insan agung ini,bersama Rasulullah SAW..

Sunday, October 17, 2010

betul ke akhir zaman ??

salam.

skng ni kite dapat tgk byk artikel2 yg org post mahupon share kt fb..
artikel2 ni kbykn psl dajal, kuasa baru, n freemason. antara topik2 yg menarik perhatian saya psl dajal..kbykan ulama menyatakan yg manusia kini di hujung zaman.. dr ape yg saya tonton dr THE ARRIVAL ..keluar satu persoalan yg mana ...betul atau x yg kita semua ini sedang di pengaruhi ??








jawapanye adalah mmg benar,,kita sedang dipengaruhi..oleh siapa ??? fikir lah sendiri...semuanya sudah ada di depan mata anda...


apa agenda mereka ?? jawapan nya mudah..mereka mgkin tidak mendapat apa2 dr rancangan jahay mereka...tp igt !! sejarah mngajar kita...Rasulullah SAW sering mnyatakn yg beliau amat risau akan umatnye yg di akhir zaman..iaitu kita.. !! ini adalah sebabnya...


akan ada sekelompok manusia yg mana tidak mendapat apa2 dr kejahatan mereka..mereka tidak mahukn wang, harta .... tp manusia ini hanya ingin melihat dunia ini dalam kehancuran,kegelapan..




mengapa mereka amat inginkn nya ??? kerana mereka mngagungkn syaitan ....
so saya pon pk..ape yg patut saya lakukan sbgai seorg Muslim...???


so i decide...berpandukan hadis Rasulullah SAW.. " aku tinggalkn umatku dgn 2 perkara..sekiranya ia di hayati,dipatuhi dan di amalkn. nescaya tidak sesat walaupun apa cabaran pada ketika itu.dua perkara tersebut adalah Al-Quran dan sunnahku"


so ape2 yg kita rase mushkil , rase was2, rase xyakin, refer to Al-Quran....